stickers-Review

Nog nooit heb ik vooraf zoveel informatie over een nog te lezen boek binnengekregen. Reden voor mij om de faceboek-groep over de blogtournee de rug toe te keren. Ondanks de gezellige berichten en commentaren van een over enthousiaste schrijver. Al deze info werd me teveel, ik wil graag zelf een boek lezen en op me in laten werken, zonder de mening van een ander te lezen. Dat komt later.

Een andere reden waarom ik tegen het boek opzag is dat het een beladen onderwerp is in onze familie. Zowel mijn vader en mijn moeder hebben de oorlog aan levende lijf ondervonden, en hebben hun eigen ervaringen wat ook zijn neerslag op mij heeft gehad.

Mijn vader was een NSB’er

Het verhaal wordt verteld door de hoofdpersoon, Elsa, die haar herinneringen deelt met haar familie. Het boek kabbelt rustig door, zonder dat er veel actie is. Waarschijnlijk om duidelijk te maken wat een *normaal* gezin het was. Misschien is dat de reden dat ik moeite met het boek heb? De spelfouten, de soms niet vlot lopende dialogen en de verwisseling van de namen, Anne werd Elsa genoemd, veroorzaken het wel.
Ik heb begrepen dat in ieder geval in een volgende editie de spelfouten verdwenen zullen zijn.
De vele details hadden wat mij betreft wel wat minder gemogen, zonder deze was het misschien nog een sterker verhaal geworden.
Uiteindelijk komt er vaart in het verhaal. En gaat het pas echt lopen. En heeft de schrijver nog wat voor ons in petto.

[spoiler] Zoals ik in een eerdere blog geschreven heb : Er zijn geen winnaars in een oorlog. De vader van Elsa heeft gegokt en verloren, hij heeft misschien direct geen mensen verraden, maar wel gegevens doorgegeven. Heel erg fout of een klein beetje, die nuancering word niet gemaakt. Zeker niet in een naoorlogse periode. Onbegrijpelijk vind ik de handeling van Elsa, het aangeven van haar vader was geen impuls, maar een weldoordachte daad. Verrassend vond ik de hereniging met haar jeugdvriendin Anna[/spoiler]

Tien bloggers houden van Van 7 t/m 17 december een blogtournee over het boek :
Mijn vader was een NSB’er.

De deelnemende bloggers zijn!