Gepost op 7 dec 2015 door Linda Kwakernaat in boeken, gastbloggen, Reviews / 2 Comments

Genres: Non Fiction
Pages: 306
Format: Hardcover
ISBN: 9789492037183
Source: Not Just Any Book
Goodreads

In Before They Pass Away – de verhalen achter de foto’s vertelt fotograaf Hannelore Vandenbussche over de reizen die ze maakte met fotograaf Jimmy Nelson, voor zijn wereldberoemde fotoproject Before They Pass Away.

Aan het begin van vorig schooljaar heb ik de tentoonstelling Before They Pass Away gezien in het museum van Volkenkunde te Leiden. Ik kan me nog goed herinneren hoe ik vol verwondering een hele dag in het museum rond heb gelopen en alle foto’s van de tentoonstelling bekeek. Tot op de dag van vandaag is deze tentoonstelling mijn absolute favoriet, en toen ik een mailtje ontving om Before They Pass Away – de verhalen achter de foto’s van Hannelore Vandenbussche te reviewen was het een absolute no-brainer.

Wat een prachtig boek! Mooie verhalen, prachtige schetsen, en nog meer foto’s. Met plezier heb ik Hannelore’s verhalen gelezen. Met dezelfde verwondering als toen ik de tentoonstelling voor het eerst zag heb ik over Hannelore’s belevenissen gelezen. De weersomstandigheden, het perfectionisme van Jimmy Nelson, en haar ervaring met de stammen resulteert in een enorm boeiend boek.

De ongemakken die ze beleeft tijdens de reizen beschrijft ze met een soort luchtigheid wat haar schrijfstijl enorm prettig maakt om te lezen. We leren meer over Hannelore en haar reisgezelschap, maar de focus ligt vooral op de mensen die ze ontmoet tijdens de reizen. Ik vond het erg mooi om te lezen hoe ze vaak hartelijk ontvangen werden door de mensen. Wat een ervaringen!

Before They Pass Away de verhalen achter de foto’s is niet een verhaal dat je zomaar uitleest. Ik las per keer een hoofdstuk of twee, waar ik rustig doorheen ging. Ik bekeek de foto’s, de schetsen, en las langzaam over alles wat ze had meegemaakt tijdens dit avontuur. Het is een enorm leerzaam, maar ook vaak humoristisch, boek. Een echte aanrader als je een fan bent van Before They Pass Away, het is een prachtige aanvulling bij de foto’s.

Tags: , ,

Divider

De laatste vier dagen van Paddy Buckley door Jeremy Massey | Een Boek Review

Gepost op 18 sep 2015 door Linda Kwakernaat in boeken, Reviews / 3 Comments

De laatste vier dagen van Paddy Buckley door Jeremy Massey | Een Boek ReviewDe laatste vier dagen van Paddy Buckley by Jeremy Massey
Published by Uitgeverij Brandt on 1 juni 2015
Genres: Adult Fiction
Pages: 304
Format: Paperback
Goodreads

Weduwnaar Paddy Buckley werkt al jaren voor Gallagher’s, een gerenommeerde uitvaartonderneming in Dublin. Na een gedenkwaardige amoureuze ontmoeting met een cliënte rijdt hij ’s nachts met zijn auto een overstekende voetganger aan. Als hij bij de man neerknielt om hem bij te staan, herkent hij hem. Het slachtoffer is Donal Cullen, de broer van de beruchtste maffiabaas van Dublin. Donal is dood.

De volgende ochtend belt de familie van Donal de uitvaartonderneming met het verzoek diens begrafenis te regelen. Tot zijn ontzetting krijgt Paddy de opdracht langs te gaan bij de maffiabaas Vincent Cullen en zijn bende. Vincent is niet alleen intens bedroefd, maar ook witheet van woede: als hij degene vindt die zijn broer heeft aangereden, zo verzekert hij Paddy, heeft diens laatste uur geslagen.

stickers-Review

Persoonlijk vind ik Paddy Buckley maar een saai figuur, een brave saaie man. Die zijn dagen vult met werken tot het onvermijdbare einde.
Dat ondanks de sticker op de voorkant van het boek : Voor de fans van The Sopranos.

Het is een niet altijd vlot lopend verhaal, soms word er naar mijn mening te uitgebreid aandacht besteed aan details die niet ter zake doen.
De laatste vier dagen van Paddy Buckley zijn overdreven, er gebeurt zo veel dat het wat mij de geloofwaardigheid verliest. Zou je dit als een script voor een tv-serie aanleveren dan zou men het afkeuren zijnde te zwaar overdreven.

En toch, toch zat ik regelmatig te grinniken, en moest en zou ik het boek uitlezen. Hoewel het al snel duidelijk is en welke richting het verhaal ongeveer zal gaan lopen, (denk je) kwam het einde toch als een verrassing. En daarmee is een boek voor mij toch redelijk geslaagd. Knap als je dat als auteur kan, zeker gezien het feit dat ik heb dit boek in een voor mij persoonlijk zware tijd gelezen.
Vier begrafenissen in een maand en dan een boek over een gerenommeerde uitvaartonderneming lezen en me aan het lachen krijgen!

Tags: ,

Divider